شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی ، شیخ بزرگی است که با لقب های نورالانوار ، شیخ مقتول ، شیخ شهید ، شهاب الدین مشهور است.
شیخ سهروردی در روز 549 هجری قمری و 1155 میلادی در سهرورد در ایران به دنیا آمد.
حیطه علمی شیخ سهروردی فلسفه بود.
شهاب الدین سهروردی در دوره ملک ظاهر زندگی می کرد.
شیخ سهروردی در دین اسلام و سنی مذهب بود.
سهروردی از حضور دانشمندان و استادانی مثل مجد الدین جیلی ، ظهیرالدین قاری بهره برد.
شیخ سهروردی شاگردان بزرگی مثل شمس الدین سهروردی تربیت نمود.
شهاب الدین سهروردی در 29ژوئیه 1191 میلادی و مصادف با 5 رجب 587 هجری قمری در حلب در سوریه مرد.
شیخ سهروردی در حلب سوریه مدفون شده است.
این شیخ بزرگوار دارای ویژگی های اخلاقی بسیار عالی بوده است . هم مانند شیوخ کناره گیری میکرد و همچنین اهل مناظره و بحث بوده است.
کتاب های به جامانده از سهروردی عبارتند از : حکمه الاشراق و التلویحات و الملحات و المطارحات . که همه این کتاب ها را از ابتدا با علم منطق آغاز کرده است.
یکی از افتخارات سهروردی این است که مکتب فلسفی یا فلسفه اشراق را به وجود آورد معنی این کتاب به معنی برآمدن آفتاب و درخشندگی است.
سهروردی علم وجودشناسی خود را «نورالانوار» نامگذاری کرد. این همان حقیقت الهی است که درجه روشنی آن چشم را توان دیدن نیست.
نور را نمیتوان با کمک چیز دیگر و نسبت به آن تعریف کرد، زیرا تمام اشیا با نور آشکار میشوند و طبعاً باید با نور تعریف شوند.
«نورالانوار» یا «نور مطلق» همان وجود مطلق است و تمام موجودات، وجود خود را از این منبع کسب کردهاند و جهان هستی
چیزی جز مراتب و درجات گوناگون روشنایی و تاریکی نیست. به همین دلیل سلسله مراتب موجودات بستگی به درجه نزدیکی
آنها با «نورالانوار» دارد، یعنی به میزان درجه «اشراق» و نوری که از نورالانوار به آنها میرسد.
او شدت و ضعف موجودات را در شدت و ضعف نورانیت آنها میداند نور حقیقتی واحد است اما شدت و کاستی دارد
و بر این تعبیر از خداوند به عنوان نورالانوار و سرچشمهٔ نورانیت سایر وجودها تعبیر میکند.
آثار وی هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی است که تعدادی ار آن ها را نام می بریم:
-المشارع و المطارحات، در منطق، طبیعیات، الهیات.
– حکمةالاشراق، در دو بخش. بخش نخست، در سه مقاله در منطق، بخش دوم در الهیات در پنج مقاله.
– اللمحات، کتاب مختصر و کوچکی در سه فن از حکمت، یعنی: طبیعیات، الهیات و منطق.
– الالواح المعادیه، در دانشهای حکمت و اصطلاحات فلسفه.
– الهیاکل النوریه، یا هیاکل النور. این کتاب مشتمل بر آراء و نظریههای فلسفی میباشد
– المقاومات، رساله مختصری است که سهروردی خود آن را به منزله ذیل یا ملحقات التلویحات قرار دادهاست.
-النفحات المساویة، شهرزوری در فهرست خود یاد کرده و ریتر نام آن را نیاورده.
– لوامع الانوار.
– الرقم القدسی.
-اعتقاد الحکما.