Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1517

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1518

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1519
محصولات
اکتبر 29, 2017
jknds-g,p jrndv- jrndvkhli
نوامبر 5, 2017

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1517

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1518

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/functions/theme-functions.php on line 1519

 بسیج دانشجویی 

 

 

پيامبرصلي الله عليه وآله :

إنَّ اَحَبَّ الخَلائِقِ إلَي اللَّهِ شابٌّ حَدَثُ السِّنِّ في صُورَةٍ حَسَنَةٍ جَعَلَ شَبابَهُ و جَمالَهُ لِلّهِ و فِي طاعَتِهِ ذلِكَ الَّذي يُباهِي بهِ الرَّحمنُ مَلائكتَهَ يَقولُ : هذا عَبدِي حَقّاً

محبوب‏ترين خلايق نزد خدا نوجوان خوش‏سيمايي است كه جواني و زيبايي خود را براي خدا و در راه طاعت او بگذارد. خداوند رحمان به وجود چنين نوجواني برفرشتگان مي‏بالد و مي‏فرمايد : “اين است بنده راستين من!”

 

امام علي‏ عليه السلام :

أولَي الأشياءِ أن يَتَعَلَّمَهَا الأحداثُ الأشياءَ الّتي إذا صارُوا رِجالاً إحتاجُوا إلَيهَا

بهترين چيزي كه نوجوانان بايد فراگيرند ، چيزهايي است كه در بزرگ‏سالي خود به آنها نياز خواهند داشت

شرح نهج‏البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج ۲ ، ص ۳۳۳

 

امام علي‏ عليه السلام :

إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ لِئلّا يَحمِلَهُ الإخراجُ عَنِ المُكابَرَةِ

هرگاه نوجواني را سرزنش مي‏كني ، جايي براي عذرخواهي از گناهش براي او باقي بگذار تا نيافتن راهي براي عذرخواهي ، او را به ستيزه‏جويي نكشاند

شرح نهج‏البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج ۲۰ ، ص ۳۳۳ .

امام علي ‏عليه السلام :

إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأرضِ الخالِيَةِ ، ما اُلقِي فِيها مِن شَي‏ءٍ قَبِلَتهُ

قلب نوجوان ، همچون زمين ناكِشته است كه هر چه در آن افكنده شود مي‏پذيرد

نهج البلاغه ، نامه ۳۱ .

امام صادق‏ عليه السلام :

عَلَيكَ بِالأْحداثِ فَإنَّهُم أسرَعُ إلي كُلِّ خَيرٍ

نوجوانان را در ياب ، كه اين گروه در پذيرش هر خوبي ، بيشتر شتاب مي‏كنند

الكافي ، ج ۸ ، ص ۹۳ .

امام صادق‏ عليه السلام :

بادِرُو أحداثَكُم بِالحَديثِ قَبلَ أن تَسبِقَكُم إلَيهِمُ المُرجِئَةُ

نوجوانان را قبل از اين‏كه دشمنانِ اعتقادي به سراغ آنان بروند ، حديث بياموزيد

ميزان الحكمه ، ح ۲۲۷۵۲ .

8 آبان روز نوجوان

8 آبان ماه ، روز شهادت محمد حسین فهمیده است. او نوجوانی 13 ساله بود که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، به همین خاطر این روز به عنوان روز نوجوان و (بسیج دانش آموزی)  نامگذاری شد. این روز رو به  همه نوجوان های عزیز تبریک میگیم.

 

متن زیر خلاصه ای از زندگی  شهید فهمیده است:

شهید محمد حسین فهمیده، در اردیبهشت سال 1346، در خانواده ای مذهبی در محله پامنار، از محله های قدیمی شهر قم، دیده به جهان گشود. دوران کودکی را به همراه دیگر فرزندان خانواده با صفا و صمیمیت، زیر سایه توجه و محبت پدر و مادری مهربان گذراند و در سال 1352 راهی مدرسه شد. چهار سال ابتدایی را زیر نظر معلمی روحانی گذراند و سال پنجم را به دلیل انتقال خانواده اش به شهر کرج، در مدارس این شهر سپری کرد. محمدحسین با عشق و علاقه به تحصیل، همواره دانش آموز وظیفه شناس و موفقی بود. او هم زمان با تحصیل، با پشتکار فراوان در کمک به پدر نیز می کوشید و با وجود سن کم، در فعالیت های مذهبی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت می جست شهید فهمیده، پس از پیروزی انقلاب با تشکیل بسیج در  آذر سال 1358 به فرمان امام خمینی رحمه الله ، وارد بسیج شد.

 

پس از حوادث کردستان، با وجود سن کم و جثه کوچکش راهی آنجا شد، ولی برادران کمیته به علت کمی سن، او را بازگرداندند. این قهرمان کوچک آرام ننشست و با شرکت در آموزش های رزمی، تابستان سال 1359 را گذراند. محمد حسین، شهریور همان سال هم زمان با شروع جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، خود را به جبهه های جنوب رساند.

 

از مدرسه تا جبهه جنوب محمدحسین فهمیده، آن چنان گوش به فرمان رهبر بود که در شروع جنگ تحمیلی، بی درنگ با رساندن خود به جبهه، در اطاعت از فرمان رهبری و پاس داری از میهن کوشش ها کرد. با این حال، رزمندگان که متوجه شدند او سیزده سال دارد، وی را برگرداندند و درصدد برآمدند از او تعهد بگیرند دیگر از شهر کرج خارج نشود، ولی او رضایت نداد و خطاب به آنان گفت: «خودتان را زحمت ندهید. اگر امام بگویند هر جا باشم، آماده رفتن هستم. من باید به مملکت خدمت کنم. من تعهد نمی دهم». پس از این، زمزمه رفتن به جبهه را بین دوستان و خانواده اش سر داد. پس از آن، یک روز که به بهانه خرید نان از خانه خارج شده بود، به دوستش گفت سه روز بعد که به جنوب رسید، به خانواده اش خبر دهد که او به جبهه رفته است.

 

در خط مقدم جبهه، شهید فهمیده به اتفاق دوستش، محمدرضا شمس در یک سنگر بودند. محمدرضا زخمی شد و محمدحسین با سختی فراوان او را به پشت خط رساند و به جایگاه پیشین خود بازگشت. او با مشاهده تانک های عراقی که به طرف رزمندگان هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنها بودند، تاب نیاورد و در حالی که تعدادی نارنجک به کمر بسته و در دستش گرفته بود، به طرف تانک ها حرکت کرد. در این هنگام، تیری به پایش خورد و او را مجروح ساخت، ولی نتوانست در اراده محکم و پولادین محمدحسین خللی وارد کند.

 

ازاین رو، بدون هیچ تردیدی تصمیم خود را عملی ساخت و از لابه لای تیرهایی که از هر سو به طرفش می آمد، خود را به تانک پیشرو رساند و با استفاده از نارنجک، موفق شد آن را منفجر کند و خود نیز تکه تکه شد. پس از انفجار تانک، مهاجمان عراقی گمان کردند حمله ای صورت گرفته است. ازاین رو، روحیه خود را باختند و با سرعت هر چه تمام تر تانک ها را رها کردند و پا به فرار گذاشتند. در نتیجه، حلقه محاصره شکسته شد و پس از مدتی، نیروهای کمکی رسیدند و آن قسمت را از وجود متجاوزان پاک سازی کردند.

خبر شهادت صدای جمهوری اسلامی ایران، با قطع برنامه های عادی خود، اعلام کرد که نوجوانی سیزده ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته، آن را منفجر کرده و خود نیز به شهادت رسیده است.

امام خمینی رحمه الله در پیامی به مناسبت دومین سال گرد پیروزی انقلاب اسلامی فرمود: “رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود، ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است. با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.”

نحوه شهادت: شهید فهمیده به اتفاق دوست شهیدش محمدرضا شمس، در یک سنگر قرار داشتند که در هجوم عراقی‌ها، محاصره می‌شوند. محمدرضا شمس، زخمی می‌شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می‌رساند و به جایگاه قبلی خود برگشته و مشاهده می‌کند که ۵ تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و در صدد محاصره و قتل عام آنانند. حسین، در حالیکه تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند.

تیری به پای او می‌خورد اما در اراده پولادین او خللی وارد نمی‌کند و در همان حال موفق می‌شود که خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک آنرا منفجر کند. دشمن در این حال تصور می‌کند که حمله‌ای صورت گرفته و با سرعت تانک‌ها را رها کرده و فرار می‌کند.

 

در نتیجه، حلقه محاصره شکسته می‌شود و پس از مدتی نیروهای کمکی نیز می‌رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزین پاکسازی می‌کنند. روز شهادت این شهید بزرگوار به علت رشادت و شهامت وصف ناپذیر این نوجوان رشید، روز بسیج دانش‌آموزی نام‌گذاری شده است.

 

فداکاری حسین فهمیده  در تاریخ پرشکوه سرافرازی های ایران ثبت شد و جاودانه ماند. ا کنون هر نوجوان ایرانی، محمدحسین فهمیده را جاودانه ای می داند که سبب افتخار هر ایرانی است.

بقایای پیکر شهید محمدحسین فهمیده در بهشت زهرای تهران، قطعه 24، ردیف 44، شماره 11، به خاک سپرده شد.

اشاره

جریان زندگی، همانند رودخانه ای است که از مبدأ تا مقصد، از کنار سرزمین های گوناگون و متنوعی می گذرد و سرانجام به دریا می پیوندد. نوجوانی، یکی از متنوع ترین و پیچیده ترین چشم اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است. باید توجه داشت که نگرش ها و بینش ها هستند که روش ها را می آفرینند و هر شیوه رفتاری، برآیند چشم اندازهای ما درباره آن موضوع است. ازاین رو، برای دست یابی به اصول درست رفتار با نوجوانان، نیازمند شناخت علمی آنها هستیم. این مرحله، کلید حل بسیاری از معضلات دوران نوجوانی است. آشنایی با دورنمایی از دنیای پر راز و رمز نوجوانی، ما را در به کار بستن شیوه های اصولی در برخورد با این آینده سازان و فرداپردازان یاری می کند.

 

نیازهای نوجوان

هر رفتاری که از انسان سر می زند، به منظور برآورده شدن یکی از نیازها و خواست های بدنی و روانی اوست. اگر بتوان نیازهای مهم نوجوان را شناخت، می توان او را یاری کرد تا آنها را به خوبی و از راه درست ارضا کند. بعد از نیازهای بدنی و اولیه، نیازهای روانی در دوره نوجوانی بسیار مهم است که با توجه به محیط زندگی و موقعیت و آداب و رسوم اجتماعی، تفاوت دارد. برخی از این نیازها عبارتند از: نیاز به مهربانی و محبت، نیاز به امنیت و آسایش خاطر، نیاز به احترام، نیاز به استقلال، نیاز به تشخیص و قدردانی، نیاز به مذهب و فلسفه حیات، نیاز به داشتن هدف در زندگی، نیاز به احساس هویت و شناخت خود، نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی، نیاز به احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه هم سالان بودن.

 

مسائل و مشکلات دوره نوجوانی

مسائل و مشکلات نوجوانان در جوامع و فرهنگ های گوناگون، متفاوت است. نوجوان بر اساس اهداف، نیازهای خود، و در برخورد با شرایط محیطی، جهان بینی اش را شکل می دهد و وظایف و مسئولیت هایی را برعهده می گیرد و پیوندهایی را با خود و دنیای اطرافش برقرار می کند. به هم خوردن تعادل نسبی که در این فضا ایجاد شده است، سبب می شود مشکلاتی برای او به وجود بیاید. مشکلات این دوره گاه چون حلقه های زنجیر به هم پیوسته می شود و هر یک به دیگری پایان می پذیرد. انباشته شدن مشکلات، خطری است که نوجوان را تهدید می کند و برای او مسئله ساز می شود و اگر به موقع به آنها توجه نشود و مشکل برطرف نگردد، با مشکل دیگری پیوند می خورد و ممکن است سبب بسیاری از انحراف های فردی و اجتماعی و حتی بزه کاری آنان گردد.

 

والدین؛ تکیه گاه نوجوان

خانواده، یکی از قوی ترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی نوجوان است. پدر و مادر به دلیل اهمیت خاصی که دوره حساس و دشوار نوجوانی دارد، می توانند با درک واقع بینانه موقعیت نوجوان و ارج نهادن به آن، خمیرمایه شخصیت جوانیِ نوجوان را شکل دهند. آنها به علت پایگاه عاطفی خاصی که دارند، می توانند نوجوان را در پناه خود گیرند؛ به ویژه آنکه نوجوان در وضعیتی نیست که از خانواده جدا شود و مستقل زندگی کند. فشارها و محدودیت های اجتماعی، نوجوان را به پناه خانه می کشاند تا بتواند برای ایجاد تعادل میان آرمان های خویش و حد و مرزهای جامعه، به پا خیزد. در این شرایط، والدین می توانند پناه گاه محکمی برای نوجوان باشند.

 

تأثیر دوستان در زندگی نوجوان

جدا شدن از خانواده و پیوستن به جمع دوستان، یکی از ویژگی های دوره نوجوانی است. نوجوانی، زمان تجربه و آزمون نقش ها، رفتارها و ارزش های گوناگون به منظور رسیدن به بزرگ سالی است. هم سالان در این فرآیند نقش مهمی دارند. یکی از ویژگی های مهم هم سالان و دوستان، ایجاد احساس ایمنی برای نوجوان در خارج از خانواده است. این احساس ایمنی، به نوجوان امکان می دهد از نظر عاطفی از والدین مستقل شود و اندک اندک به سوی زندگی جدیدی گام بردارد.

 

بیگاری کشیدن از نوجوان

توقع بیش از حد توانایی از نوجوان، نه تنها او را آماده انجام مسئولیت نمی کند، بلکه ریشه اعتماد به نفس و احساس کفایت را در او می خشکاند. این توقع ها، گاه به بهره کشی و بیگاری کشیدن از نوجوان تبدیل می شود. بعضی والدین، نیازهای خود را بر نیازهای نوجوان مقدّم می دارند. تقاضاهای پیشرفت غیرمنطقی در ورزش، درس یا هنر، از این نوع است. واکنش نوجوان در برابر چنین شرایطی، یا جبهه گیری منفی و مقابله با والدین یا تسلیم منفعلانه به امید پیروزی و تصاحب عشق و علاقه آنهاست که هر دو، سرانجام به شکست اجتماعی نوجوان می انجامد.

 

الگوهای دوران نوجوانی

از زیباترین و بامعناترین جلوه های انسانی، جوشش جهت دار وی به تعالی و تکامل است. کمال گرایی، به نوجوان نیز همچون بزرگ سالان و حتی بیش از آنان پویایی می بخشد و آرمانی نوین فرا راه زندگی او می آفریند. مذهب، از سرچشمه های اصیل و منابع قابل اتکایی است که می تواند کمال گرایی نوجوان را ارضا کند.

 

با معرفی الگوهای موفق به نوجوان و با شناخت آنها و تفسیر درست کمال گرایی، نوجوان به نقطه ای می رسد که از بی حاصلی و پوچی بسیاری از آرزوهای بشری آگاه می شود و آن گاه می تواند با نگاهی از سرِ آگاهی به جاده های پیش رو بیندیشد.

 

هویت در دوره نوجوانی

از مسائل مهم دوره نوجوانی، تشکیل هویت فردی و اجتماعی است. جست وجوی هویت شخصی و اجتماعی، به این وابسته است که نوجوان تشخیص دهد برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است تا برای آنها معیارهایی بیابد.

 

در این دوره، هویت یابی، مسئله ای دشوار می شود؛ چرا که نوجوان روز به روز تغییر می کند. در این دوران، او با مجموعه ای از تغییرهای روانی، فیزیولوژیکی، شناختی و نیز تقاضاهای اجتماعی جدید روبه رو می شود. در نتیجه، نوجوان به این مسئله که در چشم دیگران چگونه جلوه می کند، بسیار اهمیت می دهد و آن را با تصوری که از خود دارد، مقایسه می کند. از سویی، با این مسئله نیز روبه روست که چگونه نقش ها و مهارت هایی را که پیش تر آموخته است، با نیازهای آینده ارتباط دهد.

 

ارتباط اجتماعی نوجوان

نوجوان به دلیل استقلال خواهی و به دست آوردن آزادی عمل، در کردار خود، انس و ارتباطش را با خانواده کمتر می کند و به اجتماع پناه می برد. او در آنجا، در پی کسب مهارت های لازم، زندگی اجتماعی را تمرین می کند؛ از گروه و معیارهای گروهی دفاع می کند، به مقررات گروه وفادار است، در برابر آنها مطیع می شود و از این راه به دنبال به دست آوردن موقعیت و آرامش اجتماعی است.

 

خانواده نابسامان و انحراف نوجوان

خانواده، کانون آرامش و امنیت خاطر فرزندان است و نوجوان، نخستین تجربه های موفق یا ناموفق خود را در آن به دست می آورد. در برخی خانواده ها، شرایط به گونه ای است که فرزندان در آن احساس ناامنی می کنند، خانواده را مرکز نابسامانی می دانند و همیشه نگران آینده خود هستند. اختلاف های پدر و مادر از یک سو و والدین با فرزندان از سوی دیگر، گاه به فرار نوجوان از خانواده می انجامد که خود، سرانجام نامعلومی را برای او در پی خواهد داشت. جدایی از والدین به هر صورت که باشد، چه بر اثر طلاق یا فوت پدر و مادر، یکی از عوامل مهم انحراف ها، ناسازگاری ها و بزه کاری های نوجوانان است.

 

بسیج دانش آموزی

بسیج، مجموعه ای است که در آن، فداکارترین و آماده به کارترین نوجوانان کشور در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن این کشور گرد آمده اند. بسیج، تشکیلاتی است که در آن، افرادِ پراکنده و تنها، به مجموعه ای سترگ، هماهنگ، آگاه، متعهد و بینا به مسائل کشور تبدیل می شوند. بسیج دانش آموزی، نهادی آموزشی است که با برنامه های نظام مند و ایجاد پایگاه های علمی، می کوشد گام مؤثری در ارتقای توان علمی و عملی دانش آموزان بردارد. این سازمان به منظور ایجاد روحیه هم یاری و مسئولیت پذیری و آمادگی دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ و تفکر بسیجی، از سوی نیروی مقاومت بسیج سپاه و با پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مقطع راهنمایی و متوسطه تشکیل شده است. در مدارس ابتدایی با توجه به شرایط و آمادگی دانش آموزان، واحدهای «امیدان بسیج دانش آموزی» با سازمان دهی مناسب با شرایط سنی آنها تشکیل می شود.

 

ویژگی های بسیج دانش آموزی

هر سازمان، مرکز یا نهادی، ویژگی های خاص خود را دارد. سازمان بسیج دانش آموزی نیز متناسب با وضعیت سازمانی خویش، دارای ویژگی هایی است که برخی از آنها عبارتند از: مطرح بودن دانش آموزان در مسیر فعالیت ها به عنوان رکن اصلی؛ متناسب بودن فعالیت ها با نیازهای روحی و عاطفی دانش آموز؛ امکان مشارکت اعضا در فعالیت های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و… متناسب با سیاست های نظام؛ ارائه برنامه ها و فعالیت های متناسب با سطح تحصیلی، ویژگی های روحی، سنی، جنسی و جسمی آنها؛ ادامه تحصیل در دانشگاه ها یا اشتغال به کار با ارائه پرونده آنها به مراکز مربوط.

 

تاریخچه تشکیل بسیج دانش آموزی

به دنبال فرمان امام خمینی رحمه الله مبنی بر تشکیل بسیج بیست میلیونی، پایگاه های مقاومت در مساجد، حسینیه ها، ادارات، کارخانه ها، مدارس و… ، به صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت. با واگذاری مسئولیت بسیج به سپاه پاس داران و شروع جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، دفاتر بسیج در مدارس برای جذب، آموزش و اعزام دانش آموزان واجد شرایط به جبهه های جنگ فعال شدند. در سال 1363 با تصویب تبصره 2 از ماده یک قانون نظام وظیفه کشوری که به موجب آن، وزارت آموزش و پرورش موظف شد با هماهنگی و همکاری واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران، آموزش آمادگی دفاعی را برای دانش آموزان اجرا کند، دفاتر بسیج دانش آموزی در مدارس از استواری بیشتری برخوردار شد.

 

مقابله با تهاجم فرهنگی

در شرایط کنونی که تهاجم فرهنگی، جنگی دیگر بر ضد نظام است، شناخت شرایط روحی و روانی نوجوانان و تهیه سازوکارهای مناسب، یکی از راه های برون رفت از این معضل بزرگ است. سازمان بسیج دانش آموزی به عنوان گسترده ترین و فراگیرترین تشکیلات دانش آموزی، بر اساس رسالت خویش تلاش در راه تداوم دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در زمینه های علمی، تربیتی و اجتماعی، و مقابله با تهاجم فرهنگی را سرلوحه فعالیت های خویش قرار داده است. این سازمان، همواره کوشیده است با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های خود، زمینه ساز حضور فعال نوجوانان، به ویژه دانش آموزان بسیجی در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، علمی و سازندگی باشد.

 
 
921 views
 


Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home2/ifapasar/tehranloh1.ir/wp-content/themes/betheme-2196/includes/content-single.php on line 286
مدیریت انفورماتیک تهران لوح

دیدگاه ها بسته شده است