کشور های توسعه یافته و کشورهای اروپایی بعد از دهه 1990میلادی ، برای پیشرفت روز افزون خود ، سیستم فنی و حرفه ای کشورشان را تقویت کرده و روی آموزش های فنی و حرفه ای سرمایه گذاری نموده اند.
نوجوانانی که در دوره دبیرستان در رشته های نظری مشغول به تحصیل هستند با دانش آموزانی که در مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش مشغول تحصلند ، متفاوت است.
«شاید بنیادیترین مانع در راه گسترش آموزش فنی در برخی از کشورهای در حال رشد، همانگونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین است، وجود نگرش منفی بسیاری از افراد نسبت به این آموزش است. کار دستی و فنی از قدیم بهمثابه کاری خوار و پست و فقط درخور افراد بیسواد در نظر گرفته شده است. درنتیجه، در بسیاری از کشورها وضعی موجود است که در اثر آن درصد بزرگی از کسانی که دوره دبیرستان را به پایان میبرند یا حتی فارغالتحصیل دانشگاهها هستند، صرفاً به این دلیل که شغلهای اداری کافی برای آنان وجود ندارد، بیکار میمانند. روشن است که نمیتوان نگرشها را یکشبه دگرگون کرد، اما با آموزش فنی بهعنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و با آگاهسازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفهای در اختیار افراد قرار میدهد، تغییر نگرشها خیلی سریع انجام خواهد گرفت.» (یونسکو، ۱۹۷۳م)
آموزشگاه های فنی و حرفه ای با آموزش های خود باید برای دانش آموخته کار متناسب با علاقه فرد و نیاز جامعه تربیت نماید.
آموزش های فنی و حرفه ای باید کاملا کاربردی و عملی باشد و فرد را آماده کار کردن در جامعه نماید .
درون مایه و محتوای اصلی آموزش ها و کتاب های آموزشی مقطع فنی و حرفه ای باید از استاندارد برخوردار باشد.
برای دانش آموختگان مقطع فنی و حرفه ای در هر رشته ای که انتخاب نموده و علاقه مند بوده اند باید با افزایش علاقه همرا باشد.
آموزش های فنی و حرفه ای باید رد نهایت به ورود دانش آموختگان به صنعت ختم شود.
آموزش های فنی و حرفه ای باید در حال رشد و به روز رسانی باشد و زمینه پیشرفت دانش آموختگان فراهم باشد.
نگاهی تاریخچه آموزش فنی و حرفه ای در ایران:
در ایران با ساخت دارالفنون ، آموزش های تخصصی فنی و حرفه ای نیز برای اولین بار ایجاد و پایه ریزی شد.
مدرسه دارالفنون که در سال ۱۲۳۸ق بهمنظور تربیت نیروی انسانی لازم در زمینههای اداری، علمی، فنی و پزشکی تأسیس شد.
در مدرسه دارالفنون سابق ، دانش آموختگان ، هم درسهای نظری می آموختند و هم درسهای عملی می آموختند.
مدرسه دارالفنون ، در زمینه آموزش صنعت، در سال ۱۲۸۶ق، اولین هنرستان فنی با نام «مدرسه ایران و کمال» تاسیس شد و در سال 1303 به هنرستان صنعتی تبدیل شد.
در علم کشاورزی، در سال ۱۲۹۷ق دبستان برزگر شروع بهکار کرد که پس از انحلال بهجای آن، مدرسه فلاحت در تهران تأسیس شد.
در علم آموزش خدمات ، در سال ۱۲۹۸ق، «مدرسه صنایع مستظرفه تهران» به ریاست کمالالملک در رشتههای هنری تاسیس شد.
در سال ۱۳۴۹ با تصویب قانون کارآموزی، آموزش در صنعت به صندوق کارآموزی واگذار شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهلحاظ اهمیت یافتن بحث استقلال و خودکفایی کشور، سامان بخشیدن به آموزشهای فنی و حرفهای، مورد توجه خاص قرار گرفت و بههمین منظور، شورای عالی هماهنگی آموزشهای فنی و حرفهای کشور در راستای جهتدهی به تشکیلات و پوشش دستگاههای متعدد بهعنوان مجری این نوع آموزشها در سال ۱۳۵۹ش تشکیل شد.
دانش آموزان مقطع دبیرستان تمایل کمتری برای شرکت در مدارس فنی و حرفه ای دارند و بیشتر تمایل دارند در رشته های نظری ثبت نام نمایند. کارشناسان آموزشی دلایلی را برشمرده اند از جمله :
1) ترجیح خانواده های دانش آموزان به رشته های نظری یکی از علل است .
2) دانش آموزان تصور می کنند بدون حضور در رشته های فنی و حرفه ای نیز می توانند به کارهای در این زمینه مهارت پیدا کنند.
3) پایین آوردن سطح استادان و معلمان در رشته های فنی و حرفه ای
4)ذهنیت اشتباه درمورد آموزش های فنی و حرفه ای
«هیچ ملتی نمیتواند اثر تکنولوژی را در جهان امروز انکار کند. درحقیقت، پیشرفتهای پرشتاب در همه رشتههای فنی و صنعتی در دهههای اخیر، خطوط اساسی تمدن کنونی را تعیین کرده است. اگر قرار باشد که از تکنولوژی بهدرستی و در جهت رفاه انسان، نه انهدام او، حداکثر بهره را ببریم، لازم است پابهپای این دگرگونیها، در آموزش فنی و حرفهای نیز به پیشرفتهایی دست یابیم. خوار شمردن آموزش فنی و حرفهای به بهانه اینکه ماهیتی فرومایه دارد، درواقع، ستیز با واقعیتهای زندگی نوین و روی گرداندن از مجالهایی است که برای بهتر کردن این زندگی پیش میآید. توصیه یونسکو درباره آموزش فنی و حرفهای این است که: آموزش فنی و حرفهای باید بخش مکمل نظام آموزشی همهجانبه باشد، و به این سبب باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی بشود.» (یونسکو، ۱۹۷۳م)
1,041 views